lördag 30 juni 2012

blindtarmsoperation :/

Var i förrigår på yatsuragi och hade det trevligt. Fick sedan en fin fin present av maken, en väska som kostade för mycket ;) Sötnosen... kunde inte bestämma om jag skulle ta den stora eller den lilla... fick den stora och så sade han att nu har han kandidater för nya presenter :)

Hade under dagen haft lite magknip...men ursäkta för den känslige... dagen innan haft vattentunn diarre. Mådde piss dagen innan... men tänkte inte mer på det... tänkte att det är nog bara det och att jag pressat magen med att äta rare kött som jag eg. inte borde... åt bara en liten bit... tål inte rött kött...får så ont i magen då.

Men ja... på kvällen tilltar smärtan den vandrar sedan mot naveln. Maken var ute på Aw helt ovetandes om min pina. Tänker själv har inte ätit...kanske ska äta lite... äter 1,5 korv och 3 popcorn... smärtan blir värre och värre... kl 23 ligger jag och gråter i fosterställning... men vägrar göra ngt...
maken kommer hem vid 01.50 och är megaglad... som snabbt bytts mot oro... han ser att jag lider som attan... svär och bråkar om att inte ringa 112... han ringer... ambulans kommer och kör mig in. Världens sötaste ambulanskille. Hur go som helst verkligen! TACK din pärla!!!
Fick 5 mg morfin... fick först 2,5 och då frågar han vad jag vasar... erh... 5 säger jag... hrm... snabbt med 2,5 till hehe... jag ville inte klaga... ingen rolig känsla med morfin men effektivt ändå... en kort stund... smärtan kom tillbaka lika fort igen. Men gjorde resan in till sös ngt behaglig ändå...

väl på akuten fick vi vänta... kom akuten 03:30 och in på första undersökningen på gyn vid 05:30. Där fick jag träffa min första bra manliga gynläkare...han ska ha en eloge! Gud vad underbart bra han var... och nej det var inte morfinet och citodonen som talade. Han var varsam och verkligen bemötande och go på alla sätt och vis! Pärla!

Åkte ned till akuten igen och då de konstaterade att jag inte hade ngt gynekologiskt åkte jag in på ultraljud. Rtg dr, tjejen, var skitbra där med. Snabb och duktig. Gjorde svinont men hon tryckte inte mycket mer än det som behövdes. Var inne där kanske vid 07:30 eller senare minns sen att vi låg och väntade länge efter. Kom upp till avdelningen vid 08:30, fick ett snabbt hej av ssk. Rondades 09:00 och in på op 09:30. Vaknade upp vid 13:00 efter op. Denna gång känns det mer behagligt än förra även om denna titthålsop innebar större ärr och mer mör mage.
Inte snyggt alltså! Får ta kort på det groteska sen.

Hela eftermiddagen för mig var bara att dricka och komma igång. Jag hade gett mig katten på att åka hem idag tidigt. Mådde illa under eftermiddagen och natten. Primperan är en bra medicin. Hjälpte så att jag kunde äta lite till och sen fick jag sömntablett. Sov igenom natten trots en fyrsal... hade hörlurar på hela natten med musik. En stackars tant snettmittemot mig låg och kved med tarmvred hela natten. Usch stackars liten! Fick v-sond och allt hoppas hon mår bättre nu.

Till det roliga imorse var att en tant genar förbi mig med sin rullator kommer tillbaka och undrar om jag vill ha ngt hämtat. Ler snällt tillbaka och säger nejtack klarar mig :) Det får ta sin tid!
Fick åka hem vid 11 idag :) så skönt. kunde äta frukost och allt utan att må illa. Har ont men det är ändå inte så farligt, om jag inte skrattar förståss! Men ah... hungrig nästan hela tiden. Men hör nog till att jag inte får i mig mycket åt gången.

Kisseriet kom igång lättare denna gång. Kanske för att jag inte fick ngn kateter vid denna tillfälle.

Det jag är mest rädd över är ivfenheten. Ska ringa på måndag och höra om jag får fortsätta som planerat... eller om det måste väntas en månad. Kirurgen trodde att det var ok... men han var inte hundra... sade att tills det är dags så ska jag få träna och röra mig som vanligt så då såg han inget problem i det hela. Men jag får höra med dem på ivfenheten. Hoppas verkligen jag får fortsätta. Vill inte ta en pause... vill verkligen inte!

Men får ringa och höra... får styrketräna igen efter 6-8 veckor men springa efter ork... ska ta det lungt i en vecka åtminstonde. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar