tisdag 20 november 2012

v17 (16+0)

Vilken härlig siffra att skriva! =)

Ang. min höft jo det jag har problem med är att:
- för det första så "låser sig" höften. Jag får svårt att sätta mig upp och får extrema smärtor... kan ibland låsa sig gåendes också och då "fastnar" jag mitt i stegen. Blir som om benet inte hänger med och det gör ont. Har förut haft det på en sida i taget... men nu är det på båda. Detta kommer efter vila då jag jobbat ett helt pass.
- för det andra så tror jag att det är foglossningar på g. Det hugger i svanken, vilar jag så går det över, sen hugger det i symfysen (pubisbenet tror jag det heter). Detta kommer vid vissa rörelser och vid vissa ställningar. Jag som älskar att sitta med benen i kors. Glöm det nu, kroppen påminner mig efter en stund.

På det hela så övar min livmoder på lite sammandragningar som precis som vid mens drar i ena benet. Men det brukar gå bort om jag masserar lite försiktigt så släpper det. Men det värker som vid lite kraftig träningsvärk längst höger ben.

Än så länge är det ok ändå, jag kan leva med det men blir det värre och smärtorna kommer tätare då får jag helt enkelt ta upp det med min barnmorska.

Pratade med en annan barnmorska igår via telefon och hon sade att om jag kände att detta blev för jobbigt för mig så skulle jag inte tveka ringa tillbaka då ordnar de en morderskapsintyg snabbt som attan och så blir jag delvis eller heltidssjukskriven. Funderar på en delvis då det ändå är ok med 4 pass på en vecka men när jag kör 6 pass då mår jag ganska pyton de sista två dagarna.

Frågade om man fick bada badkar. Och det är inge problem! Så länge inte magen blir röd eller jag mår dåligt av värmen så ska jag absolut unna mig lite varma bad tyckte hon. Dock att tänka på att mindre bubbelpoler oftast inte är renade och där är infektionsrisken inge rolig, men hemma ska det inte vara något problem alls.

Sen ska jag nästa vecka ta influensasprutan. Med det yrket jag har varför riskera? De brukar rekommendera att gravida tar den, men det är få som tar den ändå. Men i mitt fall rekommenderade hon det starkt, särskilt när jag inte alltid vet vad mina pt har för problem.

Frågade om massage och även där är det ok att bli masserad så länge man inte trycker på magen. Sen får man lyssna till kroppens signaler! Blev masserad igår av maken, lätt över axlar och rygg. Var så skönt men sen när han skulle massera bröstmusklerna så blev jag tväryr och då avbröt vi. Måste även påpeka att maken är diplomerad och certifierad massageterapeut, så han vet ju hur han ska ta och liknande. Det han tog på axlarna lättade på min hemska huvudvärk och jag somnade gott.

Vad mer tog jag upp? Tror inte jag tog upp så mycket mer än det faktiskt. En månad kvar och sen får jag mitt moderskapsintyg i sedvanlig ordning =) Åh!!! *skutt skutt*

Lägger in min lista som jag hitills tänkt mig. Har inte med prislappar här då det är en exelfil och det blev inge bra i utklippet. Tålamodet finns tyvärr inte att fixa till den. Finns säkert mer saker man behöver ha hemma innan men det kommer jag väl på sen =)

barnvagn brio happy
bilbarnstol brio primo
spjälsäng
skötbord sundvik
gullunge skötbädd
vyssa skönt madrass 
bärsele/bärstjal
filtar
sängkläder
spjälskydd
babykudde
badtermometer
badolja
handdukar
modersmjölkersättning
smörjmedel/talk
tvättlappar
blöjor
bodys
tröjor
byxor
nappar
haklappar
mössor
jacka/overall
tossor/strumpor
pyjamas
nappflaskor
skötväska
(badbalja)
(bobil/leksak)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar