lördag 12 december 2015

Lucia

Igår var det Lucia på föris.  De körde med en annan variant. Istället för att barnen står och halvt gråter framför sina föräldrar så satt vi alla i en ring och sjöng. Sedan blev det lite fika. Barnen hade själva fått baka pepparkakor och så hade kocken bakat lussekatter samt ett gott osötad saffransbröd. Så himlans gott!

Lille D var inte så glad vid sångsamlingen, ville bara vara i sin pappas famn om de stod upp, allt annat gick inte. Han sade gång på gång till maken "saknat dig pappa". Plutten då! Men lite sång fick vi. Han är jätteduktig på en sockerbagare och midnatt råder. *stolt mamma*

Tyvärr så såg jag några föräldrar som bara satt och tittade upp i taket och suckade då och då. De sjöng inte...nästan som om de kände sig tvungna att vara där. Synd! Lär dig sångerna och sjung! Sen vet jag med mig två föräldrar som inte kan språket, där förstår jag. Men de satt och log brett...såg så lyckliga ut när barnen gjorde handrörelser och försökte hänga på. De såg så där barnsligt lyckliga, så som jag kände mig.

Mini D kröp omkring och ville inte därifrån. Han är nog snart färdig inskolad.  Hahaha han kommer nog inte uppleva att det är främmande miljö då han numer känner pedagogerna och miljön samt en del av barnen. *mys!*

2 kommentarer:

  1. Såna söta pepparkaksgubbar! På vår förskola var det jättetråkigt "firande". Fikat fick man ta med själv, allt. Inte ens kaffe eller vatten bjöds det på. Inga sånger heller. Men fullt hus var det i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tack!! :) tråkigt att det inte gavs mer, men åtminstone fick ni träffas och ha det lite trevligt ihop! Finns de skolor som fortfarande inte firar Lucia alls :/ eller där föräldrar inte får komma på firandet...

    Upplevde att det var riktigt bra detta! Och organiserat. De små barnen hade 14.30 och de stora 15.30, det är en del med syskon. Och Ringsång uppskattades enormt av stora och små!

    SvaraRadera