måndag 7 december 2015

Lyckat!

De blev faktiskt goda. Detta recept är en kombination av olika recept jag läst på internet samt ett gammalt recept jag har hemma. Plus inspiration samt tipps av nyhetsmorgon.

Saftiga lussebullar utan keselle antingen med eller utan saffran:

Ingredienser:
20 dl vetemjöl
2.5dl socker
225 g rumsvarmt riktigt mjukt smör
1tsk salt
5.5dl mjölk
1 ägg
50 g jäst

* Alternativ 1
- 2.5g saffran

* Alternativ 2
- 2 tsk mald kardemumma
- 1 tsk kanel
- 1tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Blanda alla ingredienser utom smöret.

2. Tärna smöret och tillsätt lite i taget.

3. Jag rekommenderar matberedare. Arbeta degen i denna tills den klarar glutentestet**. Det tog ca 20 min med min matberedare.

** glutentest: Ta upp en bit deg, knåda den lätt i handen och dra sedan försiktigt ut den mellan dina händer. Håll upp den mot ljuset. Om du kan dra ut degen så tunt att ljus sipprar igenom utan att degen går sönder så är den klar. Degen är då smidig och inte hård.

4. Dela degen lika, jag fick ut 38st. Försök att få dem så lika i storlek som möjligt.

5. Rulla ut varje bit till den form du önskar. Lägg katterna på bakplåtsklädd plåt. Tryck ner russin (djupt).

6. Täck med duk och ställ in i en sval ugn. Längst ned i ugnen lägger du en skål med kokande vatten. Värmen och ångan förbättrar jäsningen. Jäs i minst 90 min, gärna längre om bullarna inte jäst till sig. 

7. Ta ut plåtarna och sätt ugnen på 200°C. Vispa upp ett ägg, jag vispar det så att det nästan blir rinnigt.  Pensla med uppvispat ägg.

8. Grädda mitt i ugnen i 4 min, sedan vänder jag plåten och låter dem vara inne i 5 min till. Obs! Jag har varmluftsugn, plus att alla ugnar fungerar olika. Tiden varierar beroende på ugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar