måndag 23 december 2013

Potta

När man börjar pott-träna ett barn är individuellt. Vi fick en potta i julklapp. Detta för att lille D gärna sitter och tar i samt krystar i sittande ställning men får knappt ut ngt. Vi tror att det är för att blöjan tar emot. Så idag testase vi pottan och det var rn succé!  Han började krysta, vi skyndade oss till pottan och han tog i lite till. Vipps så hade han bajsat och kissat utan ansträngning. Ungen ser förvånad men lycklig ut!

Vi har inte tänkt ha blöjfritt barn än! Men om detta underlättar för hans bajsande så kör vi på!

Amningensavslutet har gått bra. Han har fortfarande inte tiggt. Däremot när han är svinhungrig och vi missat de vanliga tecken så lägger han huvudet mot brösten och gapar lite... typ visar så som han gjort för. Tar man bort hnm ger hnm mat så bryr han sig inte mer om saken.
Mina bröst däremot fattar inte detta får knölar som gör ont. Igår var jag tvungen att tömma den ena ngt. Kunde inte röra mig alls utan att tappa andan. Usch!

Läste förresten i ett forum som där många personer ansåg att sådana som jag är dåliga mammor för att jag inte kämpade mer med amningen. De menar på att ett barn inte förstår själv när den ska slut amma och därför är det upp till mig som mamma att lära barnet vad som är rätt. De ansåg att amning ska pågå i 1-2år minst. Vissa där ammadr sina 7-åringar.  Jag hamnade på forumet då jag sökte efter info om hur länge detta spänningselände kunde pågå innan det började ge med sig...men som svar på det ovan skrivna.  Idioti! Jag kände att jag absolut inte kunde offra min egna hälsa och välmående när han tydligt kan klara sig utan.  Jag har kämpat vid bitande innan han blev 6 mån. Så näe...det där för mig är bara nötsnack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar