onsdag 25 december 2013

Tandsprickning!

Inte mycket sömn har det blivit idag efter nattjobb. Lille Ds tredje tand är på väg och den verkar vara mycket besvärlig. Han är väldigt grinig och bitig.

Imorgon var det tänkt att vi skulle till svärmor. Men det blir inte av, svägerskans son är sjuk. Lika bra att det inte blir av. Är sur över julklapparna till barnen... särskilt efter "ska han bara få det" kommentaren... blir så less. Vi har aldrig sagt ngt sådant över deras presenter år ut och in. Har aldrig gjort annat än tackat och lett... så får man en sådan kommentar det året man inte har pengar... fast, det handlar inte bara om pengar. Det handlar om vad som köpts. I det här fallet en snuttefilt till svägerskans son. Han har en filt som inte finns att få tag i längre. Halva filten är försvunnen och den andra halvan är klippt i 3 för att säkra om att han har sin filt då han i te kan somna utan den. Då var det så att jag hittade denna filt, som såldes av en tjej vars barn endast använt den 2 gånger. Filter är så gott som ny! Kostade oss 20 kr. Vilket de vet om, då vi behövde extra kolla om det var rätt mönster på filten.
Vi hade tänkt köpa ngt annat litet till. Men efter den kommentaren... då blev jag arg. Kommentaren kom också med "det kommer ju inte bli ngt speciellt då han redan har en". Näehäe... då ska jag inte sitta och tänka ut tankfulla presenter.

Lilltjejen ska få en liten barbieleksak...en handdator med talspel. Får då reda "men kunde ni inte hjälp till att köpa en surfplatta istället". Jag har inte den summan pengar just nu. Maken pluggar och jag är förämdraledig "låna pengar då?" Ursäkta??

Det som gör mig mer arg är "ja men då vi inte heller har pengar så kan väl lille D få gåvagnen som ni köpte till sonen i julklapp, vi kommer inte att behöva den mer då vi ändå inte tänkt skaffa fler barn"
Hrm... de har mage att klaga på ngt jag ansträngt mig att leta efter... medan de vill ge oss ngt jag ansträngde mig för förra året...ngt jag köpt och lagt tid samt pengar på!

Det är inte själva summan som är irriterande.  Det är just det här med att de vill gärna ha massor och dyra saker av oss men de vill i te alls ge ngt fint tillbaka. Har vissa år fått julklappar som de dagen innan fått tag i. Som gratisprover från bodyshop. Det året får lillan ett spel för 700kr... inte blev vi arga...inte klagade vi... året då deras lilla var i magen... då köpte vi vinterkläder och ytterkläder. Vi spenderade pengar! Vad fick vi förra året då jag var gravid? Inget... med ord som "han är ju inte född än". Inte blev jag arg då heller...

Men nu blir jag arg då de säger att vår klapp inte duger!

Oj nu blev det ett bittert inlägg.  Kort och gott...skönt att inte åka dit!

Gav just lille D en supp alvedon. Han verkar ha ont... tittade på mig och bara grät hjärtskärande medan han tuggade på sin tumme... min snuttis! :/ hoppas tanden  dyker upp snabbt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar