torsdag 6 juni 2013

Mormor

Hrm svårt med min mamma just nu. Hon vill konstant hålla i lille D. Så igår fick hon hålla på kvällen och då hade vi umgåtts hela dagen. Kändes som för mycket! Stup i ett för minsta gny "får jag hålla...ska jag ta hand om"
Ena gången visste jag att han var trött så då sade jag att nej han måste få ligga i vagnen en stund. Andra gången ville lille d äta då backade hon när jag påpekade det. Men sen så var det svårt. Handlar inte om att hon inte ska få ha hand om sitt barnbarn men det har mer att hon är enormt överdrivet klängig!
Och lill D är i en period där han har svårt att bli omfamnad av andra än sina föräldrar.  Samt mamma har svårt för en sak! Mitt ord är min lag! Jag ska få veta bäst om mitt barn. Låt mig få utvecklas med mitt barn... ngt hon inte får in än. Svårt det där... blir ibland intill panikslagen och frustrerad... känns nästan påhoppande... har försökt förklara lungt och sansat men det går inte in. Hon glömmer eller vill inte komma ihåg. Så sjukt frustrerande!  Jag gillar verkligen min mor... men just nu har jag mer lust att be henne hålla sig på en hörna av soffan och bara sitta där! Dessvärre så blir det nog svårt... hon har fått de känslor och tid för mitt barn som hon aldrig fick när vi var bebbar... men hon levde i en annan värld... annan vardag... som om hon försöker reparera det band... men istället blir det jobbigt överdrivet för oss andra. Även mina syskon tycker att det känns jobbigt. Hon blir som en annan människa när hon är med lille D.

Ska sluta klaga... har iaf en mor som är där i vått och torrt för oss båda.

2 kommentarer:

  1. Oj va svårt... Jag vet iaf att jag kommer vara stenhård mot både mormor och farmor i fråga om integritet och det faktum att jag/vi vet bäst. Jag kan nog bli lite FÖR hård ibland men jag bara är sån... Sen är det klart att jag uppskattar hjälp och välmening, men blir det för mycket blir jag galet irriterad. Jag har ingen jättenära relation till min mamma, så det kan ju förklara en del ;) men jag vet att hon är eld och lågor över att bli mormor snart, och den glädjen ska jag såklart inte ta ifrån henne! Men lagom är bäst tror jag, när det gäller det mesta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe det är ngt med det där!
      Jo hag tenderar att bli lite för hård. Försöker ta det försiktigt för att inte såra enormt. Svårt!

      Radera