fredag 3 januari 2014

Kräkning

Förra gången var det krupp... denna gång var det en enorm kräkning. Hrm... ska nog försöka få sonen att förstå att det inte är så  man får mamma att stanna hemma från jobb??

Sitter och tittar på tv...maken sover...hör hur han hostar min lille skrutt. Går in för att ge nappen och han viftar bort det,  blicken han ger mig är allt annat än lungt. Tar upp sonen och han börjar att kräkas. Kräks upp allt han åt till middagen. Inget mer.

Tar ut hnm till dyschen där både han och jag duschar av oss. Tar på nya kläder, han kräks lite till. Maken som inte är så bra på detta blir blek men tar över. Sitter och kollar på favorit videor medan jag kokar lite vatten...gör vätskeersättning och modersmjölkersättning.

Modersmjölkersättningen var bara att kasta... den fick han inte i sig alls... inge gott. Lillskrutt ser slö och hängig ut. Är helt slut och blek. Maken ser enormt oroad ut. Har satt in vätskeersättningen i frysen för att kyla ned det fort.
Tur att han inte är så liten längre! Börjar proceduren.

5ml vätskeersättning var 5:e minut tills barnet är kräkfritt i 30 min. 5ml verkar vara en liten mängd men är mycket för en liten kropp. För små barn kan det vara bra att ge i uppdragningsspruta utan nål! Min lille ville inte detta... utan tog det i glas.
Han kräktes inte mer... tack och lov... efter 30 min var han klar enl. Honom själv. Han ville inte sitta med pappa längre på toa och dricka vätskeersättning. Bytte kläder på skrutten och tog hnm i min famn på soffan. Han är varm och go, har fått färg på kinderna och ser mest trött ut.

Efter dessa 30 min ska 10ml ges var 10:e min. Men det hann vi inte ge. Han somnade så gått i min famn. Höll mig i handen och hade nosat in sig ordentligt vid mitt hjärta. Lilla skrutt.

Var detta magsjuka? Det tror vi inte. Luktade inte magsjuka. Luktade inte värre än lite kräkdoft... luktade mest mat... magsjuka har en speciell doft. Sedan brukar inte magsjuka stanna vid magtömning utan fortsätter med magsafter...
Vi tror snarare att det är en ny frukt han åt idag. Han fick apelsinpure. Osäkert.
Men kräks han mer under dagen så får jag avstå natten. Men så som det ser ut nu 2, 5h senare så känns det lungt.

Det värsta med det hela är att se sin lille hulka sig, kräkas lite och sen svälja för att han inte vill få upp det då han skäms! Det var så tydligt! Han skämdes över att kräkas!!! Hur förklarar man för en 8 mån att det inte är hans fel?

Nu är golvet sanerat, tvättmaskinen är i full rulle och son med make sover.

Ska snart slänga in nästa omgång tvätt...skulle det vara magsjuka så vill vi ju ligga ett steg före.

Måste inhandla sempers ersättning sen! Det jag blandade ihop var:
1 liter kokande vatten
1/2tsk salt (vanligt salt, ej fling eller havssalt!!! Och inte heller örtsalt)
2msk socker
Sen kan man späda i lite juice elller saft. Ca 2tsk, men det gör inte smaken enormt god. Blandnigen ska smaka som tårar, aningen salt inte mer.

Viktigt att återställa en bebis vätskebalans. Jag är så glad att jag aggerar som jag gör. Innan paniken kommer logiken. Fick en enorm kram av maken när allt var över "du är världens bästa mamma! Hade aldrig fixat detta själv, utan dina kommandon så hade jag suttit på toa och gett hnm vatten... då hade vi nog hamnat på akuten istället"
Och vet ni! Jag tog åt mig!
Maken är mitt lugn i allmänhet, han är stommen i min annars kaotiska hjärna och oro för en del saker!
Men i dessa situationer är det tvärtom. Då är jag den bärande pelare. Perfekt par!

Bäe dags att rengöra det sista och plocka undan i köket... om 2-3h lär sonen vakna och vilja ha sin gröt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar