fredag 8 augusti 2014

Gotland

Igår var vi på Gotland :D var bara där över dagen. Åkte 5 på morgonen. De två första bilderna illustrerar morgonturen. Det började spöregna! Bara 200 meters promenad gjorde oss så blöta att det gick att krama ur vatten ur kläderna och det rann om dem!

Lille D var trött men inte grinig :)

Väl på gotland så var det småmolning men varmt. Efter 1h promenad så gassade solen och vi torkade.

Åt vildsvin...mums sade lille D och en pannkaka med lite sylt. Ha... unden spidade runt oss och var lycklig. Sprang hit och dit.

Vi strövade runt marknaden som bara har blivit så mycket större än när vi var där sist (var ngr år sedan). Letade efter damen som sålt oss fårskinnsfällen. Hittade dock inte henne på stora marknaden. Till vår besvikelse.  Viville så gärna att barn nr 2 får en egen fäll så att de kan få varsin med sig hemifrån då de flyttar.

Maken hittade en linnetröja som satt som om den var sydd för hnm. Sjukt ovanligt då han har breda axlar. Den satt perfekt om magen och inte som ngn stor påse. Han var barnsligt glad över tröjan.

Efter att ha strövat runt där landade vi på stortorget nära centrum. Där av en ren slump fann vi fårskinnen vi ville ha! Lycka :D vi fikade och sen var tanken att vi skulle ta oss till båten.

Grejen är så att min farfar och hans fru följde med, samt syster och mina föräldrar. Min farfar och fru går aldrig mer än inomhus i huset eller i affären. Annars tar de bilen till allt! Maxpromenader är till brevlådan eller till och från bilen. Men gå det finns inte i deras vardag. Typiskt amerikanskt. De är äldre, obesa och ja inte vana. Så en promenad från ca mitte  av ringmurslivet till båten tog ca 1,5h.

Jag och maken ville hinna handla lite ombyte till lille D då det vi hade haft med oss vart dygnsurt på morgonen. Sen så ville vi köpa en flarra mjöd samt se om vi hittade en theblandning som bara fanns där. Vi lämnade lille D med mamma och sen så gick vi iväg. I min takt då jag har avårt för backar och längre sträckor pga foglossningar så tog den 10 min långa promenaden nästan 20 min. Vi handlade det vi skulle och gick ned till hamnen. Kände att det tog lång tid. Nervägen tog ca 15-20 min från centrum. Var mest nedförsbacke plus att vi stannade till vid theaffären. Vi kom fram samtidigt som dem! Vilket var enormt roligt för oss. Hehe... tänkte att de hade suttit och väntat evigheter på oss men näe. Vi hade visst varit snabba även om det inte kännts så.

Åkte båten hem och kom hem innanför dörrarna förrän 00.00. Helt slut. Lille D hade somnat ngn gång vid 21.30 på båten och sov skönt trots att vi bar upp hnm och i säng. Han vaknade inte förrän 10 imorse.

Jag och maken tog och packade upp allt för att lufta det blöta. Sen i säng runt 00.45. Somnade direkt.
Gick upp vid 9.10. Då var maken redan iväg för att handla lunch och middag till oss.

Efter lunch så busade vi lite i vardagsrummet och har sedan rört oss till sovrummet där alla 3 somnade djupt. Vaknade av att det ringde på dörren. Posten som ville lämna ett paket. Maken och lille D sover än och jag virkar. Tror inte det blir livat idag inte ;) möjligen lite städning av packning från igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar