söndag 31 augusti 2014

Förskolestart - nattproblem

Till en början trodde vi att lille D drabbats av nattskräck. Men nu har vi uteslutit det och jag känner mig redo att skriva om vad som pågår.

Det är oerhört  vanligt att barn efter att de börjat förskolan får sömnproblem. Eg efter ändrad vardag. De bearbetar en del i sömnen.

Lille D har vanligen sovit igenom hela nätter. Det har gått hyfsat bra att sova i eget rum, utan gråt och större krångel.

Men vad händer vid förskolestart? Jo vår harmoniska lilla pojke bara skriker i panik 1 gång per natt. Den första veckan  var det mer än så... flera gånger och utan  att få kontakt med lillen. Han låg mellan dessa attacker och vände och vred sig oroligt mellan oss i sängen. Han fick sova hos oss hela veckan.

Helgen är ngt lugnare. Vi vågar ha hnm i eget rum  igen, med monitor. Vi hade tidigare kunnat stänga av den.

Vecka 2 är ngt bättre men de första fyra nätterna så sätter sig lille D upp och bara storgråter i 1h utan att kunna tröstas. Bara gallskriker. Därför trodde vi att det var nattskräck. Iom att det såg ut som han fortfarande sov. Timman efter klängde han som bara den. Vågade inte släppa maken alls.

Vi köpte en bättre nattlampa som fick lysa upp rummet ngt.
Efter det så fort han börjat gny i gråt har vi gått och satt oss hos hnm. Han har vaknat 1g/natt och börjat gråta, men då fått syn på oss och slutat direkt! Vilken lättnad... det var inte nattskräck. Hade nog inte orkat med det som gravid. Maken går upp mestadels och vaggar samt vankar... men trots att han beordrar mig i säng så jar jag svårt  för att sova när jag vet att de har det jobbigt. Det funkar  inte  så.

Första natten med lampan fick han komma över till oss. Däremot så gick det på 30 min. Det är 1,5h mindre procedur.
I natt sov han till 5:30 innan han vaknade till. Vi ropar inte  hej än! Det kommer att bli svårare då vi förlänger förskoletiden och ändrar rutiner  igen imorgon. Men vi har börjat kunna hantera hans separationsfas på ett mer hanterbart plan.

Efter lite läsning och samtal med andra kan detta pågå i många månader. Så bara att härda ut. Har kunnat känna mig mer utvilad sen hysteriska skriken avtagit. Att gå upp ur sängen och snabbtrösta är inge problem... så länge vi slipper hysterin som knappt går att häva.

Tror nattlampan och att vi är där snabbt på plats får hnm lugnare. Han ser att vi finns för hnm innan han börjar storgråta :)

Har gjort så ont i hjärtat. Har gråtit många tårar över detta. Min lilla älskling!!! Nu är det bara 1 mån jobbig period. Då han går från 6.30-16:30 sen blir det åter 9-14 då jag går på gravledigt.

På dagtid är han annars glad och busig. Gråter vid lämning men är sedan rätt lugn på förskolan.

Dessa två veckor har gjort mig sliten. Imorgon börjar jag dessutom att jobba. Men men 1 månad kvar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar