fredag 12 december 2014

Blöt handduk

Jag glömde att tipsa om ett tips jag fått från min bvcssk.

Det är så att lille D får kruppliknande hosta och ibland krupp när han är förkyld. De föräldrar som har barn med krupp vet hur jobbigt det är och att ett öppet fönster kan hjälpa oerhört. Självfallet kommer denna hosta när barnet sovit ngn timma. Riktigt plågsamt att höra!!

Har läst att genom att öka luftfuktigheten i rummet så kan det underlätta och i vissa fall även går denna hemska hosta att undvikas nästan helt. När vi var på bvc så påpekade jag detta och att vi skulle gå och köpa en dunk som man hänger över elementet. Då kom hon med ett enormt bra tips. Att hänga över en fuktig handduk över elementet. Detta går endast om det är fjärrvärme (vattenburna element). Har nu testat i två nätter sen den hemska natten. Och vet ni! Det blir ngt fuktigare i luften. Han hostar men det är inte den där skälliga hostan som han brukar ha i flera nätter.

Ett billigt tipps! :)

Hörseltestet med mini D gick prima. Ett test på 2 min behövdes. Så resten av den bokade timman kunde den ssk som utförde undersökningen ta och pyssla med annat. Kändes dock tradigt 50 mins resväg för 2 mins undersökning.

2 kommentarer:

  1. Min man hade svår krupp när han var liten (ända upp i tonåren faktiskt). Han fick periodvis ligga inne på sjukhus för det och då fick han ligga i något slags tält fullt med luftfuktare. Det var ju dock ett tag sen nu :-)
    Henning hade också krupp för några veckor sedan när han var förkyld. Bara en natt som tur var. Vi fick Bricanyl utskrivet, vet inte om det var det som gjorde att det inte kom fler gånger. Men tipset med handduken ska vi komma ihåg till nästa gång. Hoppas lille D kryar på sig snart.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt egentligen, vilka alternativa metoder som användes. Konstigt att det inte ges som råd oftare? Att öka luftfuktigheten.

      Jo jag läste det :/ skönt att han endast hade det en natt! Här utbyts förkylningar och han har sin hosta till och från. Har varit på sjukan med hnm men fick inget utskrivet.

      Tack!! Kram

      Radera