tisdag 14 april 2015

Amning

Jag beklagar mig ofta över att mina pojkar aldrig tagit eller tar flaskan så speciellt bra. Lille D använde mig som napp i 8 mån tid innan han bestämde sig för att sluta amma och sen ta napp ordentligt.
Mini har äntligen tagit napp. Efter hans kräkningar insåg han att mat mer än nödvändigt vill han inte ha. Så därför tar han napp istället för att använda mig som en. 4.5 mån tid.

Jag har sagt och säger det än att det var dumt av mig att inte trycka i mini nappflaska på BB.  Jag ville nog eg.  Inte amma... men tänkte att jag ger det ett försök. Som tur är har det inte varit lika jobbigt som med lille D. Jag har sluppit kämpa som en tok för att få det att fungera. Men jag har inte varit till freds...

Det som gjorde mig upprörd nu på morgonen var att en väninna påpekade att hon slutat amma... men med kommentaren "jag hade velat fortsätta men mjölken tog slut". Mjölken kan och kommer aldrig att ta slut. En person som aldrig ammat förut i sina äldre dar kan börja amma. Ja! Det kan hon. Vid förfrågan så har personen bara småpratat med BVC och sen gett flaska... barnet har blivit nöjdare och därefter har personen slutat. För mig är det ok. Att sluta... men inte ok att sitta och beklaga sig då man inte kämpat. Har man kämpat så får man beklaga sig.
Sedan BVC behöver förf*n bättre kunskap om amning.  Behöver informera om barnets utvecklingsperioder. För de flesta slutar amma under något av barnets utvecklingsperioder. ..eller efter 1! Viktavvikande nedgång... Det finns amningscentrum det finns hur mycket information. Men de flesta vill inte kämpa extra för det utan det låter bättre "jag försökte, det gick inte tyck synd om mig"
Näe! Här blir jag bara irriterad.

Som sagt, de som kämpar och inte lyckas. De är de synd om. De som väljer att sluta, det är helt ok. Men sluta med dessa snyftisar!  Stå för att du kände att det var skönt att sluta... eller att fasa ut det. För nog hör man sen "ja nu kan vi dela på nätterna och jag får sova". Sluta få tyck synd om mig poäng.

Jag blir lätt irriterad när jag är hungrig. Nu är jag vrålhungrig. Kanske märks?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar