söndag 5 april 2015

Kräknatt mini

Ibland får tårarna komma och med all rätt. Sen är det så härligt att ha en klippa till make som kan fånga upp dessa tårar trots att situationen känns och upplevs eländig av både honom och av mig.

Mini D började med en kaskadkräkning kl 17 som vi missade att ta hand om med en gång. Vi höll på att busa med lille D och hör mini hosta rossligt och högt. Men det har han gjort i 1v. Tid. Stackarn har varit förkyld och var på bättringsvägar.
Ja... när maken tittar till hnm så är min stackars pärla helt nedkräkt.  Hela ansiktet... halva överkroppen och madrassen. Det hade droppat igenom vaggan plankor och ner på golvet. Hjärtat mitt... tvättar rent vår lille. Och ammar på nytt. Han kräks igen 17.30... duschar och kör matvila...ammar vid 18.30 han kräks inte direkt... pustat ut lite... Sen vid 20 så kräks han igen. Det är inte lite varje gång. Det forsar från näsa och mun. Nu ringer jag sjukvårdsupplysningen... han gråter dessutom otröstligt. Kommer fram efter 40 min kö.. pratar med en ssk i 5 min som kopplar mig vidare till en annan kö inom sjukvårdsupplysningen!? När det gått 35 min i kö så abryts samtalet!
Maken ringer åter till 1177 och då är vi på plats 25 i kö. Ammar under tiden och han kräks igen :/
I mitt huvud skriker det han måste ha i sig vätska!! Detta fungerar inte!

Ytterligare en ssk kommer vi fram till efter 50 min kö. Han påpekar att avvakta. Kissar han inom ett spann på 6h sedan första kräkningen, är han rätt alert och inte uttorkad så är det bara att stanna hemma.

Känner mig värdelös. Vad har jag allt bagage i ryggen som ssk till? Kan inte använda den... mitt stackars barn mår skit!

Ammar och han lyckas behålla maten till 01.30, han kisssr också! sen kaskadkräks han igen. Mycket slem kommer upp samtidigt.  Gult slem. Maken ringer 1177 igen där ssk i telefonen blir förvånad över rekommendationerna jag fått. Nu i efterhand så förstår jag inte vad jag själv tänkt på.

Hon gav rekommendationen att mata med spruta 5ml var 5:e min första timman. Sen ge 10 ml. Varför? Jo för att magen ska hinna ta upp allt och inte bli överbelastad. Jag vet ju det här!! Varför!? Varför!?

Sen 2 har han inte kräkts något mer. 5h... men han har endast fått i sig 100ml vätska. Mindre än hälften av vad han brukar. Har han inte kissat till 8 på morgonen så skulle jag höra av mig igen. Han har ännu inte kissat i skrivandes stund. Lillkillen är sjukt trött efter nattens händelser.

Skickade maken i säng för 2h sedan. Någon måste orka med lille D på morgonen. Jag har sovit 1h på hela natten och till min egna förvåning har jag lyckats pumpa ut 250ml mjölk. Allt för min lilla älskling.

Stackars bebis han har verkligen längtat efter sin tutten hela natten. Han har hatat sprutan som pesten. Men vad gör man?

Håll tummarna att han mår bättre snart... att han slutar kräkas och att han börjar kissa som vanligt igen. Jag vet... det kommer han att göra... men just nu känns allt tungt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar