fredag 20 september 2013

Amningsstress

Ligger här och tittar på idol samt kör ett längre amningsrace. Har nu gått 1 h 20 min. Han vill visst mysa länge idag. Ta igen för allt rullande åt sidorna samt magliggande.

Ligger och chattar lite med en bekant som är nyförlöst.  Tankar spinner runt i huvudet ju mer vi pratar och jag känner att jag måste få ur mig detta.

Amning är inte för alla. Så ser jag det som.  Både bebis och mamma måste vilja för att det ska fungera. Men viktigast är "hur känner jag inför amningen?". Amning kan ge känslor och kroppslig påverkan som gör att man väljer att sluta amma. Eller att delamma. Vissa får ångest, hjärtklappningar, illående eller tappar mycket i vikt...osv. Vissa tar mediciner som förhindrar amningen. Eller kan inte av andra fysiologiska skäl. Men oavsett måste man göra klart för sig "hur mycket vill jag satsa på amningen".
Jag själv hade det struligt med amningen i början. Sen på det hela har jag haft tre mjölkstockningar. Ngt jag ångrar är att jag lyssnade på bvc ngt för mycket. I den stunden kunde jag inte tänka klart och var allt för rädd för mitt nya lilla liv jag hade framför mig.
Jag är med i en sluten Facebookgrupp från amningshjälpen och där får jag intrycket att många bvc gärna ger tips om att ge ersättning istället för att stötta mamman som vill amma.

Nu vet jag att amningshjälpen finns samt amningsmottagningar i olika sjukhus. Behöver man hjälp ska man inte tveka att höra av sig till dem. Särskilt om man känner att bvc kunskap inte räcker till. Trots allt är vissa av dem vidareutbildade sjuksköterskor som inte alltid har barnavård i bakgrunden utan bara gått sin barnvidareutbildning.

Det som har slagit mig är denna enorma stress som amningen kan tillföra för vissa. Som min bekant just sade att hon inte har ngn mjölk för att hon har kollat genom att försöka pumpa. Men det vi inte alla vet är att alla kan inte pumpa, men vissa har otroligt mycket mjölk. Ser på forum att folk tror att mjölken börjat sina bara för att de endast kan få ur 10ml ur brösten. Men denna mängd betyder ingenting. Bebis är den bästa pumpen och kan få ut ur mjölkgångar som pumpen inte kan. Varje sugtag producerar mer mjölk. Det är till och med så att en person som adopterat pch inte har egna barn sen tidigare kan få igång amningen. Amning kräver många gånger en hel del tid och arbete. Kräver att barnet och mamman lär av varandra och hittar sitt egna sätt och detta är inte alltid lätt.

Sen nästa tanke som stör mig är tron att man inte kan amma pga för platta bröstvårtor. Finns grepp som hamburgergrepp i kombination med att man tvinnar bröstvårtorna innan.

Till det sista vanliga är att många tror att de inte har ngn mjölk bara för att brösten är mjuka och inte svullna. Gud vad skönt säger jag! Mjuka bröst betyder att efterfrågan&tillgång är i balans. 

Allt detta och mycket till är stress för många. Vissa känner sig som sämre mammor bara för att de inte fixar amningen. Men vi är inte dåliga mammor för att vi inte kan eller vill amma! Som jag skrev tidigare man måste göra sitt val. Och oavsett vilket val man gör så är man en fantastisk mamma. Vi ger våra barn det vi tror är bäst. Amning är inte för alla. Jag själv känner många gånger om att "vad skönt att han snart är 6 mån" så att jag får trappa ned och sluta helt.
Har fått sorgsna blickar och rent av elaka kommentarer för att jag inte njuter av amningen. Och nej man behöver inte njuta av amningen. Men jag gjorde valet att fortsätta. Jag ser det som ett måltidstillfälle som tyvärr inte kan avlösas av maken. Ngt som gör mig så otroligt låst. Men jag gav mig katten på att 6 mån skulle jag ge mitt barn detta. Det var mitt val.

Mitt råd till den som vill amma  där det krånglar... och det är att ta kontakt med ngn utbildad inom området (ej bvc i alla fall) och släng bort pumpen, klockan och alla måsten de första veckorna. Ligg i soffan och amningsracea tills ni hittat er stil. Och var beredd på dygnetrunttuttande. Strunta i vad som står i många forum med egna åsikter. Sök vedertagen fakta. Men glöm inte! Din hälsa får inte gå till spillror. Tänk på dig också! Väljer du delamning finns jättebra flaskor som inte förvirrar barnet såsom Medela Calma, men att ge ersättning minskar mjölkproduktionen. Annars går det ju att ge ersättning på heltid, vilket är en procedur i sig och inte alltid ett lättare val. Vatten ska temporeras och det ska blandas... ja... gör ett val och känn dig nöjd för det valet du gjort! Du är bäst oavsett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar