torsdag 19 september 2013

Stress och heltidsjobb

Nyhetsmorgon har blivit min nya bästa vän. Har inte förrän nu förstått meningen med nyhetsmorgon. Men det är bra att ha tv i bakgrunden och ett bra sätt att hålla sig något uppdaterad i vardagen som inte är fylld av lika mycket intellektuellt utbytande.

I vilket fall somhelst så tog de upp att en ny studie visar på att det finns risk för utveckling av demens vid negativ stress i medelåldern. Är väl snart där? Både medelålder och ngn mild form av demens light.

Men hur ska man inte kunna stressa? Eg. För att man är dum! Nu pratar jag om mig själv och många föräldrar. Bara en beskrivning på min 15min race:
Hängde tvätt samtidigt som jag åt frukostmackan som maken snällt gjort i ordning åt mig för att jag ska hinna och slippa stressa.  Varför satte jag igång en tvätt nu? Vet inte eg. Jo för att jag just hade 5 min till övers mellan amning och busning.
Nästa... jag hann duscha, tvätta håret och raka mig.
Klär på mig underkläder och stormar ut. Sonen sover fortfarande.  Nu har mina 15 min gått.
  Stormar in i badrummet för att borsta håret och tänderna, här blir jag stressad!  Tandborsten är urladdad och jag är tvungen att borsta manuellt och kan därmed inte borsta håret samtidigt! Hehe
Ja ni förstår väl? Kl är 8:30!
Springer ut... sonen sover fortfarande,  klär på mig och sätter mig ned i soffan i 5 min innan sonen vaknar. Dags för blöjbyte och grötmatning!

Ja, det är bara givet att jag ligger i riskzoonen för demens.
Alla mina mornar är inte likadana. Vissa dagar vaknar lillen vid 8 och jag 5 så då hinner jag göra mer som att fixa disken och ytterligare en tvätt!

Men men, det är väl tur att jag stickat samt virkar.  Det finns studier som visar på att det sänker lite av stressnivån och blodtrycket.

Vart vill jag eg komma? Tanken var inte att beskriva min dag för 1000gången. Det som många glömmer är att ta hjälp av sin partner om det nu finns en. Så nu tänker jag mer se det ur synpunkten att det finns en!

Oftast jobbar eller studerar partnern och ska troligt upp tidigt dagen efter. Men vi får inte glömma att man är två om detta. Vaknar barnet mitt i natten så behöver ma  inte alltid byta blöja utan låt den vara till morgonen om den inte består av bajs förstås. Partnern kan gå upp och hämta barnet till den ammande mamman eller om man inte ammar då bestämma att varannan vecka/natt så tar den ena eller andra hand om flaskmatningen.
För det är inte bara den som är hemma som ska sköta nattpysslandet själv. Visst denna person ska inte iväg tidigt men kommer att få minst lika mycket jobb under dagen. Att vara hemma med en bebis är inte bara gos och mys samt sova när barnet sover. För så enkelt är det inte. Tänk på det att vara hemma är ett heltidsjobb och nästan ett mer krävande. För den som jobbar/studerar går iväg hemmifrån och får egen tid.  Det får inte den som är hemma. Den får ingen egen tid och det betyder mycket!
Den som går kan ta sig 5min sömn utan att ha i det undermedvetna "lyssna efter bebisskrik".

Så glöm inte bort att fördela på jobbet med bebis. Även nattetid oavsett om den ene ska iväg eller inte. 
Sen hushållsarbetet ska också fördelas. Men där går jag bara till mig själv... är det minsta stök så vill jag göra snyggt. Ändå är det inte städat hemma. Det är vardagsstök här och var. Men det skapar eg. En del stress som kan undvikas. Det behöver inte vara skinande rent hela tiden. Den där middagskastrullen behöver inte diskas på en gång (men hinner jag så...)

Middagen behöver inte stå på bordet när partnern kommer hem. Vilket det inte gör hos oss, utan maken lagar middag när han kommer hem. För det hinner jag inte med. Konstigt eg? Jag är ju hemma med en jollrande bebis? Jag sitter ju bara och leker dagen in och ut, eller hur? Inte precis!
Det jag passar på för att göra en del av min beskärda del är att gå ut och handla. Det är en bra sysselsättning. Jag handlar inte bara i närheten utan tar mig gärna en längre promenad. Går dit där det är rabatt på just det jag ska ha. Spar in pengar och jag får mortion samt träffa lite folk. Bebis får frisk luft. Alla får ngt utav det.

Glöm inte nu... negativ stress kan leda till demens. Inte ska vi väl bädda för den framtiden som vi jobbat många år för?

2 kommentarer:

  1. Ytterligare väl valda ord! :) det är så himla sant som du skriver! Varför heter det egentligen "föräldraledighet" när det är ett (dåligt) betalt heltidsjobb? Ska inte säga att jag inte vill vara hemma, för det vill jag verkligen! Men ordet föräldraledighet känns lite missledande... :/

    SvaraRadera
  2. Väldigt sant och väldigt bra skrivet!

    Cohen
    Www.ettllivblirtill.wordpress.com

    SvaraRadera