måndag 9 september 2013

Avslut av amning

Fick frågan idag hur länge jag tänkt amma. Svarade att helamning till 6 mån och därefter trappa ner och lägga av vid 7, 5 mån. Har gjort en nedtrappningsschema. Får då följdfrågan: men om han inte vill?
Svarade vad menar du? Det måste även vara på hur mycket jag vill. Han kommer därefter få ersättning. Har även mycket fryst mjölk som jag kan blanda ut med ersättningen så att han får en del bröstmjölk i längre utsträckning.
Får då svaret; vad elak du är. Klart han ska få hur länge han vill.

Vadå elak? Bet ihop och sade inget. För just i den stunden kände jag mig som en hemsk människa. Men sen... vad näe? Har inte jag gett hnm mitt allt i 6 mån? Idag höll jag på att svimma för att han hade ammat i 1, 5h i sträck och jag inte lyckats tänka på mat eller dryck. Är inte jag en kärleksfull mor som satt min sons behov före mina? Rekommendationen är amning/ersättning i 6 mån och därefter delamning/ersättning till ett årsdagen. Och ja helamning i 6 mån del amning/ersättning till 7, 5 och därefter mjölktillblandad ersättning så länge det räcker och därefter ersättning... i ca 5 mån...

Har inte jag rätt att få vara jag igen? Bara jag utan att ha en liten hängdes vid bröstet 1g/h? Näe tydligen är jag elak då. Tillslut fick jag insikten igen att näe jag är inte elak! Elakt hade varit att neka hnm bröstet tvärt för att jag inte har lust. Jag tänker trappa ur i långsam takt och ändå ge hnm det bästa som går. Menar den personen som sade det till mig har en man som jobbar och sliter så att han knappt knappt träffar sina barn... så att hon kan vara hemma och ta hand om barn samt amma tills de slutar av sig självt. En annan ska tillbaka till jobbet heltid då lillen är 1 år för att vi inte har möjlighet till annat. Då funkar inte fri amning till världens ände... näe är inte elak... jag är bara människa!

2 kommentarer:

  1. Alltså.. Fick ont i magen av det här inlägget. Vad var det för ett jävla pucko du pratade med? Amning är en högst individuell upplevelse. Vissa tycker att det är så mysigt att de knappt vill sluta efter 2 år medan andra mår illa av det, får hjärtklappning och längtar till den dag då det anses "ok" att sluta. Det har precis börjat kännas ok för mig att amma men jag har som mål att stå ut till 6 månader, just för att få bli mig själv igen som du skrev. En mammas kärlek mäts INTE i hur många månader hon ammar, bara en riktig dumskalle skulle påstå det. Bra att du insåg hur fel denna personen hade.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr en närstående... :/ ibland har folk för mycket tyckande :/
    Skönt att det börjar lätta för dig! Har själv hjärtklappning allt mer sällan nu! Så skönt =)

    Kram på dig!

    SvaraRadera