torsdag 10 april 2014

Kunskap och information

Ibland funderar jag på om människor tänker sig för innan de informerar andra om saken. En gravid ex kollega skriver att hon nu avklarat sista nattpasset. Detta skriver hon pp facebook. Genast skriver det en person att "hallå, det är farligt för barnet att jobba natt. Tänk på hälsan."
Varpå jag frågar var faktan finns? Jag vill också veta?  Vad jag minns så säger arbetsmiljöverket att en gravid kan jobba natt om kvinnans fysik tillåter det.

Ja till saken är att många informerar och har mycke tycke utan kunskap om vad som är rätt eller fel. Och vad är tanken med en sådan kommentar? Utan ngr faktabelägg? Att antingen sätta oro i en gravid eller att spä på mer oro än innan. Räcker inte det med alla "du bör inte och du bör" som en redan får från mvc bland annat?

Ja, tänk till innan du pratar med en person i ett känsligt stadium. Så synd att skapa eventuell onödig oro.

Själv blev jag avrådd att jobba natt när jag väntade lille D. Jag somnade mitt i patientsamtalen och jag mådde så kasst.
Men innan dess hade två olika läkare sagt att det inte var ngn fara. Ja... ngn måste man väl tro på?

Plus att jag har haft flera kollegor som jobbar och jobbat natt vars bebbar mår prima! Men ja... jag inväntar fortf. På faktan. För jag är enormt nyfiken. Det skulle kunnna hjälpa mig i framtiden som inte verkar kunna jobba natt vid en grav. Iaf om man tittar på tidigare upplevelser och erfarenheterer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar