tisdag 7 oktober 2014

Rättvänd!

Idag var jag hos bm. Tyvärr hos en annan barnmorska då min var sjuk. Det var en ganska ny sådan, osäkerheten lös igenom! Men så är det med nya.
Magmåttet var visst lite för stort, men hon mäter annorlunda mot vad min vanliga mäter. Sen var hon lite hispig när hon lyssnade på hjärtljuden.

Lämnade urinprov och förhoppningsvis visar det inget. Men tror att det är en kombo med att lilleman gräver där med sitt  huvud.

Ja precis! Denna unge har vänt sig rätt! Lille D gjorde aldrig det, inte alls på någon koll eller så att jag kände det. Men denna lille ligger med huvudet neråt just nu. Vet att han lägger sig smått på sidan på kvällen...gjorde det igår. Men han lägger sig till rätta ändå på mornarna. Hoppas hoppas han håller sig nedåt!!! Så underbart det vore! Kanske får uppleva en vaginal förlossning ändå.

Hehe många som jag sagt det till med förtjustning tittar skräckslaget på mig och sen med en min som "är du dum eller". Men jag kan tala om att kejsarsnitt är inge roligt det heller. Får bara bära barnets vikt och sen att ta mediciner som gör en trött men utan dem så har man ont som attan, det är ingen höjdare!
Det värsta för mig är att inte kunna ta hand om båda mina barn om jag skulle köra på kejsarsnitt igen. Plus att barnet mår bättre av vaginal förlossning. Finns bevisade komplikationer med andning och mag-tarm för bebben. Samt även kan det förekomma komplikationer för mamman.

En sak att ha i åtanke för mig nu är tex att moderkakslossning kan ske under grav och förlossning. Vilket är oerhöet farligt. Så näe! Hur ont det än gör! Helvete heller jag tar vaginalt om jag kan och får!

Kejsarsnitt är inget enkelt ingrepp och det vill jag helst inte gå igenom igen. Så hejja hejja för att pojken min ligger rätt resten av tiden.

Håll tummarna för mig va? :)

2 kommentarer: