onsdag 28 januari 2015

Vc

Kommer att göra två inlägg på raken. Men detta gjorde mig så arg igår. Skrev detta som ett inlägg på min fb...har ändrat lite för att förtydliga och få med allt på samma.

Lille D har gått med en hosta som till och från blivit bättre under hela hösten. Nu i julas blev han riktigt sjuk. Rs och slemhosta i 10d med hög 40 graders feber. Var två vändor på närakuten och fick kämpa med att få hostmedicin, eller snarare slemlösande med efedril alltså mollipekt. Efter ca 2 v. Blir hans hosta lite bättre... därefter har han hostat på natten. Nu inatt (natten till tisdag) 5v senare har han åter blivit sämre i hostan. Han har skällande hosta och slemhosta. Han har vaknat många gånger och har ont. När jag frågade läkaren i julas sade han att barn kan gå med hosta 1-2mån efter en svår förkylning. Men jag har fått nog och kontaktade Vc.

Vårdcentral hänvisar till närakuten. Närakuten bollar vidare till vårdcentralen. Vårdcentralen lyssnar inte till min bedjan om att få en tid så passande som möjligt, påpekade flera gånger att jag har en 2 månaders hemma som jag vill hålla utanför VC... varför lyssna på sådant? Hade sådan lust att skrika åt damen i luren.
  
Det som retar mig som mest är att dam nr 1 från vc sade att det fanns tider på fredag men att hon inte ville boka upp dem till detta. Jahapp... då hänvisar hon till närakuten, visste att de inte skulle ta emot. Men hon var vänlig. Dam nr 2 på närakuten är också vänlig, hon ringer till och med Vc och förklarar varför hon anser att det inte är deras fall. Att han behöver en utredning för förkylningsastma, vilket jag också tror att det är. Ngt har satt sig på övre luftvägar och som inte får tid att läka ut mellan förkylningarna. Ja då svarar dam nr 3... denna dam får jag sedan prata med som är världens snorkigaste och otrevligaste. Denna dam säger att näe det finns inga tider på fredag. Med en läcker snorkig ton ansåg hon att jag borde ha kontaktat dem tidigare då mindre barn kan bli svårt sjuka. Allvarligt sjuka... påpekar flera gånger att tidigare läkare sagt att det inte är konstigt med långvarig hosta samt att hans allmäntillstånd för övrigt är bra. Men jag har fått nog av att han har det svårt på natten och får störd nattsömn. Näe men visst var jag en sämre mor som väntat så länge...samt så var jag en sämre mor för att jag ville vänta med detta tills maken kunde på fredagen...(hon säger det inte rakt ut...men så som hon "snällt" tillrättanvisar mig...ja där behövs inga raka ord) hon bokar skittiden på torsdagen med ett hugg om att tänk om det är en svår lunginflammation eller mycoplasma. Svarade men han har ju ingen feber och crp har tagits som varit blank. Och därefter säger hon fint: nu har jag i alla fall bokat tiden passar det inte avboka den då imorgon Hejdå.

Dam nr 3 borde inte jobba inom vården och lyssna på en mor som försöker göra det bästa för båda sina barn...men icke. 1. Jag vill att lille D ska må bättre. 2. Jag vill inte riskera att mini D blir svårt sjuk.
Riktigt förbannad var jag efter samtalen!

Det som retar mig mer är tankebanorna från Vc... de kan verkligen inte uttnyttja sina resurser rätt. Hon på närakuten sade att har man haft besvär på mer än 3v oavsett om det är barn eller vuxen så är det Vc... hon såg heller inte ngt behov att han behövde komma in på kvällen. Han mår ju för övrigt bra. Äter, dricker och leker. Trött pga dålig sömn men vem blir inte det?
Att man sen inte kan ha förståelse för att min 2 månaders kan bli svårt sjuk... och om vi ser det till samhällsperspektiv kan komma och kosta minst 80 000 kr/dag pga ev svår intensivvård som följd av en sjukdom... ja det finns inte i tankarna... nu tänker inte jag på dessa pengar i sig. Jag vill bara inte sitta där med ett barn på intensiven för att jag varit tvungen att gå till Vc pga att jag inte kunnat få en tid på fredag. Grejen är att jag är väl medveten om att en akuttid och utredningstid inte är samma sak. Men dam nr 3 bokade en akuttid på torsdagen kl 8.15 medan dam nr 1 sade att det fanns akuttider på fredagen men att hon inte ville boka upp dem till detta.

Maken ska idag ringa tillbaka och se efter om han kan få en tid på fredag. Det är faktiskt så att annars får han  vabba på förmiddagen och hur hemskt det än låter så har vi eg. Inte råd för det. Men får vi ingen annan tid så blir det till att bita ihop nästa månad. Klart mitt barn går före på det sättet! Hade åkt in akut till sjukhuset om jag befarat för hans liv. Hade hopat framför ett tåg om det hade hjälpt. Men så sjuk är han inte just nu.

Det som är jobbigt är att en läkare säger en sak sen kommer sköterskorna och säger annat... vilket får mig att framstå som om jag gjort fel då det är sköterskor som sitter med tidsbokningen... inte läkare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar