söndag 20 oktober 2013

3:e kvällen

Sägs att första veckan brukar vara jobbigast. Sen blir det lättare. Nu har det gått tre kvällar. Första kunde vi bara lägga ner hnm och han somnade själv. Andra har maken vankat i ca 40min sen somnade han. Nu idag har jag vankat lite...suttit och sjungit och tillslut lagt mig ned i vår säng med honom bredvid mig. Det mest hjärtskärande var att han vände sig mot mig och öppnade munnen... tryckte sig mot mina kläder vid bröstet. Stackarn! Puttade ifrån hnm lite och la armen om hnm och höll i hans lilla hand med den andra... sen somnade han.

Jag tror inte på några skrikmetoder. Men tror att man kan vänja barnen. Jag gör detta bara för att min älskade lilla pojke ska kunna sova utan mamma när hon är och jobbar natt.
Men han verkar börja förstå. Så tre kvällar har vi kört med amning till 19:30 sen får han leka till 20:00 ombyte och gröt, droppar och tandborstning. Sen mysa pojken till sömns. Rutin skapar en viss vana och trygghet.  Men utan skrikmetoder! Gråter han så tar vi upp hnm och visar kärlek och trygghet.

Idag blev det minusgrader! Har en fleeceåkpåse till vagnen med fårfällen under. Blev varmt och mysigt i den. Kommer att funka bra till våren sen igen :) fick denna av mor och far.
Var och handlade idag med dem...far tog hand om lillen i bärsele och så fick jag handla själv i lugn och ro! Gud vad jag kände lite frihet! Så skönt för en stund! :)
Härligt också att sötnosen trivdes med min far utan mig i närheten.

2 kommentarer:

  1. Tror inte heller på några skrik- och gråtmetoder! Låter som ni gör alla rätt man kan göra. Fick en liten klump i magen när jag läste om hur han försökte hitta bröstet :( måste vara så svårt... Just nu känns det som att jag aldrig kommer kunna sluta amma. Hon tycker ju att det är så mysigt!!! Men jag förstår ju att den dagen måste komma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommendationerna är ju delamning från 6mån till 2 års ålder. Så det är ert val när ni väljer att sluta. För han skull så skulle jag helst inte gjort så här. Men nu ska jag ändå tillbaka till jobbet och han klarar av det. Sen får han bröst hur mycket han vill under dagtid. Vill helst trappa ned och sluta, men just i dagsläget tar vi en sak i taget :)

      Radera