lördag 26 oktober 2013

Att ha ett barn

Det är visst ingen garanti för att frågorna ska sluta om barn när man redan har ett. Har vid flera tillfällen fått höra "när kommer nästa"?
Den första som frågade var då han var 1v. Gammal!
Blir så trött på att de flesta tror att det är en självklarhet att skaffa barn och att det är så enkelt!

Fick frågan igår och på ett busigt samt glatt vis. Hon försökte vara lite smårolig. Jag var redan på dåligt humör så tittade på henne och sade: vet inte, med  tanke på att han tog 2, 5 år att få och dessutom via provrörsbefruktning så får vi se när nästa kommer om det ens blir fler barn. Det får tiden avgöra.

Hon blev upprörd och ledsen. Bad om ursäkt för att hon inte visste. Då sade jag högt: jag förstår att du inte visste och det är nog därför man ska tänka sig för när man ställer barnafrågor till någon annan. Det kan vara högst sårande för den andre. Men tänk inte på det i mitt fall, blev inte ledsen. Så det är lungt

Sen får jag höra att jag borde be om ursäkt för att det inte är hennes fel att hon inte vet!? Men det är okunskap som sårar. Hur många gånger har inte jag kommit hem och känt mig oduglig som kvinna för just att ngn frågat "när kommer barnen?". Många gånger har man svarat "när de kommer, men inte just nu". Gjorde en vändning och sade vad som var problemet efter 1, 5 års lidande. Men det gjorde fortfarande ont. Vill inte gräva ner mig i det igen. Vill känna lycka. Och därav biter jag av på en gång. Jag vill inte höra prat om ett till barn från ovetande.  Den frågan är till för de som vet. För de som har lite mera bakgrund i frågan.

Men att få det på ett skämtsamt sätt...nej tack! Barn är inget man skämtar om!

Älskade lille D :) Han fyller mitt hjärta och är min värld. Syskonfrågan ska inte och kommer inte att genomsyra hans vardag! Absolut inte!

2 kommentarer:

  1. Det är som ett dåligt skämt: jag fick också frågan "när kommer nästa?" typ en vecka efter förlossningen. Att folk kan vara så klumpiga i sin nyfikenhet idag när den ofrivilliga barnlösheten fått så mycket uppmärksamhet i medierna förvånar mig. Nästan ingen ställer frågan om man t.ex. har tillräckligt med pengar för att köpa hus, det skulle vara att "snoka" för mycket. Men att spekulera öppet i något så privat som ett pars fortplantningsförmåga anses vara ok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanslöst egentligen! Man blir riktigt upprörd! Så konstigt att vissa saker anses vara mer ok än andra. Just barnafrågan är privat anser jag. Inget vemsomhelst har med att göra hursomhelst.

      Radera