torsdag 31 oktober 2013

Sovrutin

Skrev detta i ett forum då folk frågade om tips iom att vi numer har börjat få det lättare med läggningen :)

"Det tips jag kan ge är att börja båda två tillsammans. Skapa en rutin kring läggningen.
Sen ta på dig en bra tröja så att brösten inte syns. Så att det inte suktar.

Ikväll låg han mellan mig och maken. Och han somnade gott utan tutte. Så sött med nappen i ena handen och snuttekaninen i den andra :)

Så här ser vår rutin ut:
18:00 ger jag/maken gröt. Ger droppar och borstar tänderna. (Inte det lättaste på en 6 mån 1v pojke)
18:30 byter blöja. Han sköter magen då (numer varje dag vid denna tid)
Ca 19-19:25 får han amma. Varför den tiden? Jo 19:30 måste jag gå för att ta mig till jobbet sen.

Nu börjar det som var småjobbigt:
Gnyende gnyende i början
...vi vankade med hnm fram och tillbaka. Samtidigt sjöng vi (stackars grannar... falsksång är inge roligt).  Han somnade tillslut i famnen. I början tog det lång tid! Var beredd på ryggont! Sele funkar det med dock krångligt när man ska lägga ner. När han väl somnat lade vi ner i hans säng. Och ja han vaknde ngr gånger och då var det bar att fortsätta proceduren.

Nu efter lite mer än en vecka så lägger jag hnm i sängen bredvid mig. Lägger över täcket om oss. Har fortfarande en stor tröja på mig.  Han söker inte efter tutten ens. Det gjorde han i början och oj vad ont det gjorde i mamma♥. Men nu i två kvällar har han legat och pratat lite.  Busat lite. Lyssnar på hans favoritsånger. Sjunger lite. Efter en stund så började han vända och vrida på huvudet såsom han gör när han håller på att somna. Efter en liten stund somnade han... vaknade till och då sade jag bara "vi är kvar" han somnar om. När andningen var lugn lade vi hnm i hans säng.

Det man får tänka på är att ha bestämt sig! Vara envisare och hjälpa och stötta varandra.  Det är jobbigt. Men jag tror inte på skrikmetoder. Så om han varit nära på att gråta, trösta distrahera och få att le. Men det har gått och visst det har varit jobbigt, men det blir bättre. Läste ngn dag att det kan ta ca 1-3v innan det funkar.

Lycka till! *styrkekramar*"

Snuttekaninen är från dig M o din kille J ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar