onsdag 3 oktober 2012

klantiga kommentarer

Nu i efterhand så har jag funderat på lite saker. Hoppas jag inte gör sådana klantiga kommentarer allt för ofta som sköterska.
Var ju på ultraljud igår och det personen sade när vi pratade lite först var...
"Fick du några ägg till frysen"
- Nej, det fick vi dessvärre inte
"Jag ser att vi plockade dig kanske lite tidigt, därav lite många omogna resultat men att du haft många äggblåsor"
- Mm, de ville inte ta risken för överstimulering
"Aja, du ska vara glad över att du har ett högt AMH värde som säkerhet, bra äggreserver i alla fall. Har du haft några graviditetssymtom"
- Lite svårt att säga då jag mått extremt dåligt pga mina nattarbeten. Jag har verkligen inte tolererat det.
"Byt om så får vi väl se hur det har gått. Dina blödningar är ju inget gott tecken"

Känslan av att allt är kört och att hon verkar tycka det också är ju slående! Sedan verkade hon inte så duktig med problem. Och lät rent ut sagt lite förvånad när hon såg ett hjärta och ett helt foster som låg och myste lite i sitt lilla fostervatten.

Ska träffa henne nästa vecka igen. Då ska hon undersöka mig lite mer. Kolla även livmodertappen för att se så att inget konstigt är där.

Flytningarna är pyttelite bruna någon gång sådär... och mitt illamående vill inte försvinna. Åter igen då jag fått god sömn och tagit igen mig så har jag ont i brösten. Förstår inte riktigt varför man eg. letar efter graviditetssymtom hela tiden som vårdpersonal. Vissa har inga alls... de kommer och går och dessutom så börjar jag komma in i de veckor där hormonerna planar ut och det ska börja kännas lite bättre.

Sedan så fick jag känslan av att denna person jag träffade inte riktigt lyssnade på mig heller. Jag berättar att detta med blödning har skett i samband med att jag vänder på dygnet och anstränger mig mycket i trött och slitet tillstånd...har då även haft diarreer i två dagar och inte fått i mig mycket. Näe det avfärdades direkt precis som läkaren från akuten. Men...tänkter jag? Man kan få blödningar med ansträgning, det läser man i olika forum... och att ha fått det vid två liknande sammanhang borde väl ha sin betydelse?

Sedan påpekar att jag ska till inskrivning denna vecka. Då mumlar hon fram vad bra, då gör vi undersökning nästa vecka för att du ska ha något papper att komma med till mvc-inskrivningen... hrm?


Vill bara lämna en liten sista tanke till tjejerna som det går mindre bra för i det forum jag är med i. Jag blev så hemskt berörd och ledsen över en av tjejernas tragiska utfall. Där man först diagnostiserar med ofostrig graviditet, för att sedan se ett för litet foster med pickande hjärta för att nu tyvärr se att fostret avstannat i växt och där hjärtat inte längre slår.
Blev extremt ledsen för hennes skull! Livet är förjävligt och orättvist! Särskilt med tanke på det jag skrev om tidigare under mitt nattpass! Varför får vissa och inte andra? Varför ska livet vara så orättvist att de som inte önskar är de som är mest fertila?
Så hemskt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar