onsdag 10 juni 2015

Puré / smoothie

1 korg aprikoser
1 päron
1 äpple
1krm vaniljpulver

Kostnad ca 20 kr.

Skölj och koka sedan aprikoserna i ca 10 min, tills skalet lossnar. Häll ur vattnet och skölja kallt. Ta bort skalet. Låt de sedan svalna, kärnan är nämligen enormt varm.

Under tiden, skala äpple och päron. Skär dem i små bitar och koka dem tills de blir mjuka. Tog väl en 10 min.

Ta sedan och mixtra allt fruktkött till en slät puré. Lägg allt i en passande kastrull, ha i vaniljpulver och koka upp. Låt det småputtra i ca 5 min, detta för att få bort lite utav överskottsvattnet.  Dessa frukter är väldigt vattniga nämligen.

Klart! Tog väl en ca 30 min att göra.

Resultatet blev en klämpåse, 3 stora burkar och 1/2 liten burk. Hade blivit en hel liten burk om inte jag hade ätit lite persika och sen smakat några skedar puré  *fniss*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar