lördag 6 juli 2013

Betalt

Nu har jag betaöt för appen. Men dum som jag var så radrade jag all data genom att ta bort den gamla appen innan jag synkade den med den nya. Så arg jag blev! Men på mig själv förståss.

Fick igår hem mina tvättbara amningsinlägg av bambu och hampa. Varför tvättbara? Jo för att vanliga engångs skaver och det gör ont som attan efter. Det svider och svider. Har inte testat dessas uppsugningsförmåga men läst att de ska vara bra samt att de värmer vilket är bra då det oftast småblåser men det är för varmt för en tröja men för kallt för brösten.

För den som inte vill läsa om bebisbajs läser inte nästa stycke!!!

Lille D har inte bajsat på 2, 5dagar... det oroade mig inte men han har krystat och haft sig samt pruttat en massa.  Sen idag efter amning så öigger han och krystar så att han skkar och efter ser så nöjd ut. Måste själv ha somnat då jag inte minns höra ngt. Men ja så här är det med bebisbajs...de ska ha bajsat inom 48h från födseln och då är det svart. Bajset byter färg och blir sedan gulaktigt men ibland är set grönt. Det är aölt ifrån rinnigt till slemmigt och grynigt. Som vattnig keso i gulgeön nyans. Hrm... hos oss har det varit att han bajsat den första månaden upp emot 10 gånger per dag vart efter magen och tarmarna mognade så 1 gång per dag. Nu tydligen runt vart tredje dag. Barn som ammas kan inte bli förstoppade vad jag läst och hört utan intervallerna många gånger per dag till en gång i veckan till och med en gång på 14 dagar är normalt... och ja lille D börjar lugna sig i sitt bajsande. För en som torkat vattnigt och rinnigt blev faktiskt glad över att det var fastare men fortfarande löst så att säga. Glad över att färgen var fin. Mycket grönt bajs innebär att tarmarna arbetar för fort, eller att kroppen har en infektion eller att barnet får i sig för lite av den feta mjölken. Men detta var mjukt senapsgult keso. Yeay!

Jag halkade i trappen i förrigår. Stukade foten. Nu idag har jag ganska ont i hela benet upp mot höften. Ngn av grannungarna hade lekt med vatten i trappen. Ngt fascinerande är att i vanliga fall hade jag försökt fånga tag i ngnt för att inte ramla. Men iom att lille D satt i bärselet det första jag gör är att försöka skydda hnm. Set fick mig att inse att oj! På två månader så är jag beredd att kasta mig framför tåget för mitt barn skull!

Jag skrev tidigare att inte alla känner kärlek till sitt barn vid första ögonkastet. Jo jag kände kärleken men inte denna vilkorslösa kärleken. Den har byggts upp pö om pö. Har kunnat njuta av vår kärlek mer nu när han varit lugnare och piggare samt en annan faktor! Vi har blivit mer och mer lugna i rollen som föräldrar. Och en sak...jag känner mig inte som en sämre mamma för det! Kärlek tar tid att bygga upp med en annan individ. Även ens barn. =)

2 kommentarer:

  1. Ganska spännande att läsa om babybajs faktiskt :) ser det som väldigt nyttig information för mig som snart är där själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe... det är det man först blir expert på! Blöjinnehållet ;)

      Radera