fredag 26 juli 2013

Trött på oturen!

Alltså min dator håller på att lägga av. Tur att man är datorintresserad och lite teknisk av sig. Har lyckats kringgå problemet och som tur är så håller jag på att göra en back-up på mina bilder. Fick först så ont i magen! Mina bb-bilder! nej! Men nu har jag dem på skiva så att jag kan sova lugnt. Samt bilderna på min älskade iller... hela hans liv hade annars varit borta med vinden!
Nu har jag startat upp datorn med hjälp av ubuntu operativssystem via ett 2gigs usbminne. Ja, så är det. Förra gången detta hände så lyckades jag kringgå problemet i 2 veckor innan datorn kraschade helt.
Tänkte som så att om den nu kraschar helt så tar vi och lägger in allt bra i makens dator och har den så ett tag. Just nu har jag inte råd eller tid för en ny dator. Så vi får ta det lite senare i höst då jag jobbar eller nästa år då maken börjar jobba. Har spanat in en allt-i-ett dator som kan vara rolig sen för lille D när han börjar pyssla lite. De kan man ju peta på och måla med fingrarna direkt på skärmen.

Har köpt matstol till min lille nu. Fick nämligen retroaktivt från jobbet pga löneförhöjning samt så fick vi äntligen in makens försäkringskassepengar. En månad så där sent. Men vi fick den summan vi skulle ha vilket var ca 3500kr mer än vad de först hade räknat ut. Så vi passar på att köpa hans matstol nu och spara resterande... plus att vi hade sparat från skatten till denna månad då vi snart ska ha vår gemensamma semester/föräldraledighet! Nästa vecka onsdag börjar den! Längtar så!!!

Matstolen kommer från Brio och heter Brio Sit. Finns i röd, vit och svart enl. hemsidan sen har jag hittat mörkbrun och naturfärgad på vissa hemsidor. Billigast var den via babyland i dagsläget. Vi köpte alla tillbehör, alltså dyna, bygel och bord. Vi valde den svarta stolen, svart dyna och vita tillbehör. Vårt matbord är visserligen ekfärgat och vitrinskåpet i liknande färg. Men mitt kakel och vitvaror är i svartvitt. Så det kommer att matcha in i alla fall.

Då undrar säkert ngn varför vi inte köper Stokkes som är nästan lika dyr (brios är billigare!) och populärare. Jo för att stokke har inte fått bäst i sina tester. Men brio har vid två olika tillfällen fått 5,0 och är stabilare, medan stokkes tripp trapp fick 4,2. Ser annars ingen skillnad. Denna klarar upp till 100kg och är en tripp trapp variant. Samt ser lite modernare ut. Båda är från ca 6mån+. Min reaktion på testet var att är det en så pass dyr stol som stokkes så borde den ha 5,0! Men nu har den endast 4,2 skäms!

Vill ni kika på den så finns undersökningen här:
http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article83523.ece

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar