fredag 26 april 2013

Bb del 1

Kom upp på kvällen. Hände inte så mycket. Fick smärtlindring regelbundet.  D sov i stortsett hela natten.
Mina föräldrar var förbi en stund inne i rummet trots att de har besöksförbud. De var flexibla och snälla personalen.
Småammade lite några gånger på natten. Kunde inte få ngn ro att sova ordentligt.  maken bytte sin första bajsblöja på D! =) så duktig

Maken var det lika så med... han hade det nog värst. När han var 10 år gammal var han med om ett spädbarnsdöd.  Detta plus att en av våra vänners spädbarn legat inne på barniva pga medvetslöshet gjorde inte saken bättre.

Sov ytterst få timmar. Smärtan var rätt ok ändå. Fick smärtlindring.

Hade under denna natt en underbar pedagogisk natt ssk.

På morgonen får jag mycket smärtis och sen hjälp av nattbm att tvätta av mig. Få nytt och fräscht samtt att gå en sväng.  Kad deas ut. Jag känner mig ny! Jag vågar fråga om hur man ska hålla och jag får tips oxh instruktioner.

D är under förmiddagen fortfarande trött och tagen. Han blir mörk om händerna och även ena armen. Den blir lite kallare.  Blir oroliga,  men personalen lugnar oss med att detta är normalt. Barnen blir lätt medkylda samt att då de spänner sig kan få så. Får åter tips hur vi ska göra och det blir bättre.  =)

Maken är orolig över att D inte kissat än samt att han är alldeles rödflammig. Ögonen är lite klistriga och röda runt om. Denna bm säger dock att näe det ser bra ut bedömmer honom som ok sen är det inte mer mes det.  Det klingade inte med henne och maken blir inte lugnad. Nästa bm som ockaå var en pärla tog och förklarade att det tar iblamd upp till 48h innan bebisar kissar för första gången. Det röda på huden är positivt. Det tyder på att immunförsvaret kommit igång och att amningen har kommit igång. Får låna en bilderbok på bebisars förändringar och vad de berodde på. Denna var bra! Bajset ändrar nämligen karaktär från svart klibb/tjära till gryningt sedan mjult/löst ljusbrunt. Kisset är också lite speciellt lite orange i början. Inget ovanligt!

Efter 24h levnadstid kollar man sytemättnaden på höger hand och valfri fot med hjälp av små elektroder. Dessa gav fina utslag vilket bekräftar att Ds hjärta och lungor fungerar som de ska! 97% på hand och 96% på fot referensvärdet är 95%. Bm kollar även med en panninfraröd apparat hur hög bilurubinet är. De mäter tre gånger och tar medelvärde, vilket i Ds fall var 88 och var bra.

Maken andas ut och lyckas slappna av lite. Han känner mer trygghet och bekräftelse och somnar till och med samtidigt som mig.

Är under eftermiddagen uppe och rör på mig. Får mycket berömm av personalen. Känns bra, trodde aldrig att jag skulle känna så... men stolt var jag iaf!

Mina föräldrar, syster och hennes kille kom på efm. Vi stod med ett annat gäng föräldrar samt släktingar ute i hisshallen. Trots att det är enkelsalar så vill de bevara lugn på avdelningen.
Fint ändå!

Har till och från ont och man ändrar mina tabletter till lite starkare.  Detta gör susen.

Denna natt kommer åter föregående nattssk. Frågar honom om amning. Han ger enormt bra info och jag ammar bättre än innan. Får även order om att amma minst var 3:e h, detta för att mjölken ska komma igång samt han ska växa till sig. Håller tiderna och bajseriet samt kisseriet sätts igång ordentligt. Ligger och sover i kortare stunder men  vissa av dem kändes som timmar. Ammade liggandes.
De bästa tipsen för amning var att lägg bröstvårtan på bebbens nästipp eller precis under. Då kommer en öppningsreflex.  Kläm ihop hela vårtgården såsom du skulle klämma ihop och äta en hamburgare.  Detta anpassas utefter bebbens mun. Då munnen är öppen hjälp bebben till bröstet bestämt men varsamt.
Hamburgeliknelsen gjorde succé! !!
Låg på sidan och ammade under natten. Maken hjälpte mig att byta sida.
Sov ibland mot slutet av amningen. En amming pågick från 10-60min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar