lördag 27 april 2013

Bb del 2

På morgonen är jag uppe och rör på mig. Blir sedan hämtade för hörseltest. Till en början gick det inte alls bra, gav inget utslag. Fick tvätta bort lite bebisvax  sedan så gick höger öra igenom klanderfritt. Nästa öra samma där, men trots borttorkning så gav det inte fulla utslag. Maken får lite panik då hans pappa har hörselproblem så pass att han håller på att bli döv nu. Sköterskan försäkrar oss om att det troligt är lite fostervatten kvar i gångarna. Hon sade att låt barnet skrika lite så brukar det bli bättre. Sen så skulle hon komma tillbaka till oss.

Medan så blir vi uppropade till doktorn. Rutinkontroller görs. Kollar ögon, hjärta och lungor. Reflexer tittas på samt leder och höft (särskilt viktigt på sätesbarn). Lille D var inte så sammarbetsvillig så trots avledningsmannöver fick de ge honom en droppe sockerlösnin. Mums sade det! sen somnade vi av sockret. sötnos!!!

Allt var så fint och viktnedgången var ok. Bilirubinet mättes igen och var bra.

Då får vi beskedet att vi kan åka hem.

Hörseltestet görs om på vänster öra och nu var allt prima. Vi fick sedan vänta till 16:41 för att ta pku prov (samlingsprov för att se om barnet har vissa sjukdomar, detta måste tas tidigast 48h efter födelse).
Vi får ett utskrivningssamtal med barnmorska, får besked om vart jag ska vända mig om jag behövde ngt. Får mer råd om amning och så. Sedan får vi åka hem. 49h efter att lille D är född.

Från sjukhuset får vi en liberoväska och sjukhusets egna väska. I varsin finns ett paket blöjor plus massa annat smått och gott.

Hämtar ut tarmreglerandemedel från apoteket och smärtlindring.

Träffar innan dess på sjukhuset en av mina finaste kollegor. Fick en söt snuttefilt!


Åker hem och tårarna rinner... så uderbart härligt!!!!

Skriver vidare om första natten om en stund. Nu ska vi ut på kvällspromenad =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar