tisdag 23 april 2013

Förlossningsavdelningen - antenatalen

Kl 08:00 kommer in till förlossningen. Får vänta lite då undersökningsrummen är upptagna med kvinnor i aktiv fas. Det märks. Blir lite avundsjuk att jag inte kommer att vara i deras situation på samma sätt.

Kl. 9:30 Efter en 40 mins ctg så märker vi att jag har lite täta sammandragningar med lättare värkar. Väntar nu på doktorn för att se vad som händer. Fortsätter att komma blodtillblandade flytningar.

Kl 10.30 en väldigt duktig och trevlig, till och med snygg läkare kommer in. Jag  har nu blivit undersökt med ultraljud på magen. Vaginalt ultraljud och vaginal undersökning. Livmodertappen är öppen 1 cm och något förkortad.  Kommer nu om en stund få bricanyl för att stoppa sammandragningarna och ny ctg-kurva. Kan hända att allt är på gång. Därefter en ny bedömning. Men med beredskap om tidigare snitt. Har fått dricka lite. Är hungrig!
Lillen mår iaf bra =)

Kl 10:40 avskyr sprutor! Fick en intramusk spruta. Gör ju ont juh!

Kl 13:00 ctg-kurvan såg fin ut. Dock får jag stanna ett bra tag till. Ska få ett annat rum än undersökningsrummet. Ska få mat!!! Så gott!!! Äntligen =)
Sammandragningarna avtog iaf i frekvens. Men molvärken börjar återkomma. Börjar sammandragningarna igen får jag en ny spruta. Hjälper inte det så blir det nog tidigare förlossning. Pluttis då! Tror han vill bestämma själv när han tänk komma ut. Och det är iof min önskan också =)

Kl 14:30 har fått lasange i magen och nu har vi fått ett rum med två sängar. Maken har varit vaken i över 24h. Han var ju på nattvfu. Så det ska nog bli skönt för hnm att få sova en stund.
Själv har jag fått in sjukhuskläder som jag inte är sugen på att ta på mig än och ett id-band samt reservnummer. Tydligen får man detta för sekretessens skull. Jag får dela med mig av mitt nr till mina anhöriga och ingen får ngn info om inte de har detta nummer. Fiffigt faktiskt!!

Kl 15:00 får en värmekudde och alvedon. Somnade en bra stund, vilket var skönt.

Kl 18:00 oj nu fick jag värre värkar, dock inte många sammandragningar men 4 stora ändå på 40 min.

Kl 18:50 Får ny värmekudde och citodon. Ska äta lite och sen se om jag sover en stund. Är trött!

Kl 21:00 blev alldeles "hög" av citodonet. Brukar inte svara på det annars. Har fått en ny, mindre blodtillblandad flytning. Enstaka sammandragningar men ej smärtfulla och inga kraftiga.  Maken fick springa iväg och köpa garn, blev så rastlös! Ska virka babymössor och titta på serier. Laddade ner netflix på mobilen och de hade en av mina favoritserier! =)

2 kommentarer:

  1. Tänker på dig och läser här varje dag, nu är det spännande!
    I vilken vecka började du få molvärk? Jag har fått det denna vecka, 36.
    Kram Karin (snövitt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh till och från sedan v. 30 tror jag. Men dagligen kanske sedan 1-2v. Sedan.
      Och kraftigare sedan 3d. Sen.
      Jo nu händer det saker. Fårse om han stannar en vecka till eller om det blir inom närmsta dygnet.
      Kram!

      Radera