tisdag 13 augusti 2013

Lite för många tankar 1

Tänkte svara på varför området där jag är uppväxt i ger mig kalla kårar... ett det är ett slumområde! Inget jag vill att mitt barn ska växa upp i eller helst vara i kontakt med!
Hrm två händelser som beskriver det område:
- mitt på ljusa dagen i centrum står en man och säljer knark från bakluckan vid centrum och polisen åker förbi snabbt som attan leendes och gör inget!
- kommer hem till lägenheten och ser att vid lägenhetshuset snett mittemot vårt så står det en massa polisbilar och ngr ambulanser. Ut från källarplan kommer det lättklädda undernärda tjejer och en del killar. Visade sig vara rena rama porrverksamheten i källarvåningen på den byggnaden.

Men visst jag och maken har ju överlevt. Men det är knappt. Skolornas kartor var dåligt uppdaterade. Man fick alltid gå skallgång efter orientering.  Men inte så konstigt? Kartorna var 40 år gamla. De hade inte råd med nya. Så en del stämde inte alls!

Maken fick aldrig ngn hjälp i skolan. Han var för dum för att lära sig. Det sade iaf hans lärarinnor och varför. Jo det visar sig att han har dyslexi.  Men det fick vi reda på i vuxen ålder.

Jag fick diplom från skolans rektor för att jag höjde snittet åt skolan. Jag hade minst G i alla ämnen. Det var ngt av det ovanliga.

Ja slumområde. Svarta fåret i min kommun. 

Jag får en så dålig känsla av att åka dit. Vi bodde där i närmast 18 år. Men vad gör man då man inte har råd med annat till en början? 

1 kommentar: